REMM: Rolnictwo/ Pierwsze kroki z Porcode

Rolnictwo

swinka11_s0 swinka11s40 swinka11s60 swinka11s80

Zanim zaczniesz

Zanim rozpoczniemy pracę z systemem Nedap Velos, lub Porcode, musimy przeanalizować wszystkie potrzebne zagadnienia. Przede wszystkim należy dokładnie zaplanować:

  • ułożenie stacji
  • rozmieszczenie odgradzanej powierzchni do nauki nowych zwierząt
  • przygotowanie powierzchni oczekiwania na karmienie
  • rozmieszczenie poideł

Najlepiej zwrócić się do specjalisty mającego duże doświadczenie w instalacji i obsłudze tych systemów, ponieważ popełnione błędy mogą przyczynić się do dużych strat w pogłowiu, zwiększenia niepokoju, stresu i agresji zwierząt.

Powinniśmy także poznać dokładnie program podstawowy zarządzania hodowlą Nedap Velos, Excellent lub Popular, aby zwierzęta mogły otrzymać swoją przydzieloną dobową dawkę żywieniową.

Musimy także wziąć pod uwagę poniższe zalecenia:

  • przyzwyczajenie loch do nowej sytuacji wymaga czasu i cierpliwości, ponieważ zwierzęta z własnej chęci nie akceptują w pełni tego systemu
  • akceptacja systemu przebiega szybciej, gdy grupa nie otrzymuje przez 24 godziny żadnej paszy w pomieszczeniu, w którym znajduje się stacja paszowa
  • grupa powinna liczyć od 6 do 8 zwierząt przy czym pomieszczenie adaptacyjne nie powinno być większe niż 12 m kwadratowych
  • jedną stronę bramki wejściowej, którą locha otwiera do siebie należy podczas fazy adaptacji otworzyć (dotyczy tylko stacji z drzwiami otwieranymi przez lochę)
  • stacja pokarmowa powinna być dobrze oświetlona, aby ograniczyć strach zwierzęcia przed wejściem do ciemnego pomieszczenia
  • należy przed wejściem do stacji rozsypać, w kierunku koryta, niewielką ilość paszy
  • nie wolno zmuszać zwierzęcia siłą do stacji !!! Jeśli podczas pierwszych prób są duże kłopoty można ponowić naukę za kilka godzin nie podając zwierzęciu pożywienia
  • nauka może trwać do kilku dni
  • po przejściu fazy adaptacyjnej zwierzęta przydziela się do grup technologicznych
  • zaleca się, aby nauka nowych zwierząt odbywała się w wydzielonym miejscu, odgrodzonym od pozostałego stada

Czeka nas dużo trudu z nauką własną i nauką zwierząt, aby system ten przyniósł wymierne efekty i zwrot poniesionych koszytów.
Być może doczekamy sie takiego błogiego stanu jak ta świnka na załączonym obrazku. Czego Wam i Waszym zwierzątkom życzę.

Opis komputera - jednostki centralnej

Komputer Excellent

1. Wyświetlacz LCD (ciekłokrystaliczny).

2. Klawiatura numeryczna

  • Klawisze oznaczone cyframi od "0" do "9" wykorzystane są do wpisywania wszelkich danych cyfrowych związanych z prowadzeniem ewidencji. W niektórych funkcjach programu naciśnięcie klawisza "0" zapisze nam w otwartym polu słowo "NIE" a naciśnięcie klawisza "1" zapisze nam słowo "TAK".
  • klawiatura Popular ESC Klawisz czterofunkcyjny jest używany podczas programowania komputera.
    • Funkcja czyszczenia lub otwarcia pola. Naciśnięcie powoduje otwarcie określonego pola (w miejscu oznaczonym kursorem - migający kwadrat) pojawi się rząd kreseczek na których można zapisać wymaganą wartość
    • Funckja zapisu wartości ujemnej. Dwukrotne nacisnięcie tego klawisza powoduje otwarcie pola do zapisu (jak wyżej) oraz wstawienie znaku "-"
    • Funkcja kropki (przecinka). Jeśli chcemy zapisać np wartość 3,4 musimy najpierw otworzyć pole tym klawiszem. Następnie naciskamy klawisz numeryczny "3". Później naciskamy klawisz "C" - otrzymamy wtedy zapis "," Dalej naciskamy klawisz numeryczny "4". Otrzymujemy zamierzony efekt jak na początku.
    • Funkcja zapisu daty lub godziny. Otwieramy pole, a natępnie naciskamy klawisze: 27 C 05 C 08. Otrzymamy zapisaną datę: 27.05.08.
  • klawiatura Popular ESCKlawisz trzyfunkcyjny wykorzystywany podczas programowania komputera.
    • Naciśnięcie klawisza pozwala na przejście do następnego pola w wybranym oknie. Pole jest to miejsce, w którym wpisuje się lub zmienia dane. Za każdym razem po naciśnięciu tego klawisza kursor przesuwa się do następnego pola.
    • Zapamiętanie wprowadzonych danych. Po wpisaniu nowych danych muszą być one zapisane w pamięci komputera. Klawisz ten pełni wtedy rolę akceptacji wykonanej czynności.
    • Zatrzymanie drukowania. Podczas drukowania naciśnięcie powoduje przerwanie drukowania.

3. Klawiatura z funkcjami opisanymi na obrazkach płyty komputera:

  • klawiatura Popular Esc Klawisz głównego menu ESC. Po naciśnięciu tego klawisza pojawi się na wyświetlaczu okno główne programu. W przypadku, gdy omyłkowo naciśniemy jakiś klawisz i znajdziemy się w nieznanym nam oknie programu należy naciśnąć właśnie ten klawisz. Dowolne tłumaczenie działania tego klwisza to - "przejdź do początku".
  • klawiatura Popular Numer 1Numer pierwszy. Klawisz ten jest wykorzystywany do wywołania pierwszego numeru lochy. Gdy znajdujemy się w zbiorze LOCHA można wybrać lochę o najniższym numerze - najczęściej nr 1. Klawisz ten funkcjonuje tak samo przy numerach grup jak i numerach stacji paszowych. Działanie pozostałych dwóch klawiszy (+) lub (-)jest podobne. Lecz w tym przypadku po naciśnięciu pojawi się numer następnej lub poprzedniej lochy, grupy lub stacji.
  • klawiatura Popular pytanieKlawisz poszukiwania określonych danych np numeru lochy lub numeru kolczyka. W ten sposób można odnajdywać określone dane w każdym polu - przesuwając kursor (migający prostokąt) na żądane pole i naciskając wymieniony klawisz.
  • klawiatura Popular wprowadzenieKlawisz ten jest wykorzystany przy wprowadzeniu nowej lochy. Użycie tej funkcji jest możliwe tylko wtedy, gdy ustawimy pierwsze okno programu na funkcję "LOCHA". Nacisnięcie tego klawisza powoduje otwarcie nowego pola dzięki czemu można wprowadzić nową lochę (wpisać nowy numer).
  • klawiatura Popular kasowanie Klawisz ten jest wykorzystany jest do kasowania wybranej lochy. Użycie tej funkcji jest możliwe tylko wtedy, gdy ustawimy pierwsze okno programu na funkcję "LOCHA". Naciśnięcie tego klawisza powoduje otwarcie nowego pola. Jeśli wpiszemy wtedy numer do skasowania i naciśniemy klawisz "E" to numer zostanie wymazany na stałe z pamięci komputera.
  • klawiatura Popular kasowanie Naciśnięcie tego klawisza wysyła wybrane zestawienie do zainstalowanej drukarki. Użycie tej funkcji jest możliwe jeśli okno komputera znajduje się w programie "LISTA". Przed wydrukiem należy wybrać odpowiednią listę, aby otrzymać wymagane dane. Np: Lista "PRZEGLĄD" drukuje dane dotyczące wszystkich zwierząt łącznie z numerami kolczyków.

4. Klawiatura z funkcjami opisanymi na dole wyświetlacza.

5. Lampka sygnalizacyjna.
Gdy lampka świeci możliwe jest wprowadzenie lub zmiana danych. Komputer znajduje się wtedy w trybie programowania. Jeżeli lampka nie świeci, zmiana oraz wprowadzenie danych nie jest możliwe. Dozwolone jest jedynie przegląd danych i ich drukowanie. Po włączeniu zasilania komputera tryb programowania jest wyłączony. Aby włączyć tryb programowania należy wpisać poprawne hasło użytkownika. Wyłączenia trybu programowania można także dokonać wpisując fałszywe hasło.